STATUT
STOWARZYSZENIA OGRODOWEGO
„Im. Karola Marcinkowskiego”
Z SIEDZIBĄ W POZNANIU ul. J.H. DĄBROWSKIEGO 506
UCHWALONY NA ZEBRANIU DZIAŁKOWCÓW W DNIU 7.01.2017r.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Stowarzyszenie Ogrodowe „Im. Karola Marcinkowskiego'', zwane dalej Stowarzyszeniem,
jest dobrowolną, samorządną, trwałą organizacją społeczną non profit, zrzeszającą osoby
fizyczne, którym oddano w użytkowanie działki i grunty oznaczonych w ewidencji gruntów jako
działki geodezyjne 022 obręb Krzyżowniki, arkusz 25 dz. 1/1 o powierzchni 115426 m2 KW
101911, położonej w Poznaniu, województwo wielkopolskie, stanowiące własność Miasta
Poznania, dotychczas będące w użytkowaniu i zarządzie Polskiego Związku Działkowców.
2. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o
stowarzyszeniach [Dz. U. z 1989r. nr 20, poz.104 z późn. zm. Dz. U. nr 79 z 2001r. poz.855], oraz
Ustawy z 13.12.2013r o Rodzinnych Ogrodach Działkowych [Dz.U. z dn. 09.01.20014r. Poz. 40]
oraz innych przepisów prawa.
3. Stowarzyszenie zakłada się na czas nieoznaczony.
4. Stowarzyszenie powołane jest wyłącznie w celu prowadzenia i zakładania Rodzinnych Ogrodów
Działkowych (zwanych dalej „ROD”) oraz reprezentacji i obrony interesów swoich członków.
§ 2
Siedzibą Stowarzyszenia jest Miasto Poznań, województwo wielkopolskie, terenem działania
Stowarzyszenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 4
Organami Stowarzyszenia są: Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia, Zarząd, Komisja Rewizyjna i
Komisja Rozjemcza.
§ 5
Stowarzyszenie ma prawo używać pieczęci, flagi, sztandaru, godła i oznaczenia (logo), zgodnie z
obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 6
1. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych organizacji społecznych o podobnym profilu
działania.
2. Działalność Stowarzyszenia opiera się na społecznej pracy jego członków. Stowarzyszenie może
jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw lub zlecać zadania innym podmiotom
oraz członkom Stowarzyszenia, także w sposób stały i odpłatnie.
ROZDZIAŁ II
Cele i środki ich realizacji
§ 7
1. Celami Stowarzyszenia są:
a) zaspokajanie wypoczynkowych i rekreacyjnych potrzeb społeczeństwa poprzez umożliwianie
prowadzenia upraw ogrodniczych,
b) poprawa warunków socjalnych członków społeczności lokalnych,
c) pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie ich szans,
d) integracja wielopokoleniowej rodziny, wychowanie dzieci w zdrowych warunkach oraz
zachowanie aktywności i zdrowia emerytów i rencistów,
e) integracja społeczna osób w wieku emerytalnym oraz niepełnosprawnych,
f) ochrona środowiska i przyrody, przywracanie społeczności i przyrodzie terenów
zdegradowanych,
g) oddziaływanie na poprawę warunków ekologicznych w gminach,
h) kształtowanie zdrowego otoczenia człowieka,
i) tworzenie warunków do udostępniania terenów zielonych dla społeczności lokalnych,
j) organizowanie, wspieranie, kształtowanie i rozwój zainteresowań dzieci i młodzieży,
k) zakładanie i prowadzenie ROD
2. Stowarzyszenie realizuje swoje cele m. in. poprzez:
a. prowadzenie działalności społecznej o charakterze socjalnym, charytatywnym, rekreacyjnym,
edukacyjnym i wychowawczym na rzecz członków Stowarzyszenia, ich rodzin oraz lokalnej
społeczności.
b. Budowę i rozbudowę oraz utrzymanie we właściwym stanie infrastruktury, budynków, budowli i
urządzeń przeznaczonych do wspólnego z nich korzystania;
c. gromadzenie funduszy i rozwój Stowarzyszenia w sposób zapewniający jego członkom i ich
rodzinom aktywny wypoczynek i rekreację,
d. organizację oraz prowadzenie prac inwestycyjnych i remontowych na terenie ogrodów w sposób
proporcjonalny do zajmowanej powierzchni,
e) propagowanie idei ogrodnictwa działkowego w społeczeństwie, a szczególnie wszechstronnego
znaczenia ROD dla rodzin działkowców i mieszkańców miast oraz racjonalnego wykorzystania
gruntów miejskich,
f) działanie na rzecz wszechstronnego rozwoju ogrodnictwa działkowego,
g) zagospodarowywanie ROD,
h) ustanawianie prawa do działek,
i) wszechstronne działanie na rzecz ochrony przyrody i środowiska,
j) organizowanie i udzielanie pomocy oraz poradnictwa w zagospodarowaniu działek i prowadzeniu
upraw ogrodniczych,
k) propagowanie wiedzy ogrodniczej, zwłaszcza poprzez szkolenia i prowadzenie działalności
wydawniczej,
l) współpracę z samorządami terytorialnymi, administracją rządową, organizacjami społecznymi i
zawodowymi oraz organizacjami zagranicznymi o pokrewnych celach i zadaniach, a także
przedsiębiorcami i innymi instytucjami.
ROZDZIAŁ III
Nabycie i utrata członkostwa
§ 8
Wyróżnia się członkostwo zwyczajne, wspierające i honorowe.
Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, zamieszkała na stałe na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, będąca użytkownikiem działki w ogrodzie Stowarzyszenia Ogrodowego
„im. Karola Marcinkowskiego” w Poznaniu. Członkiem może być również współmałżonek
użytkownika działki w ogrodzie Stowarzyszenia Ogrodowego „im. Karola Marcinkowskiego” w
Poznaniu jeśli jest także użytkownikiem tej działki, zamieszkaly na stale na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna, która wspiera w różnych formach działania
Stowarzyszenia w realizacji jego celów.
Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój i
realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
§ 9
1. Podstawą nabycia członkostwa w Stowarzyszeniu jest złożenie przez osobę zainteresowaną
deklaracji członkowskiej oraz podjęcie przez zarząd uchwały o przyjęciu w poczet członków.
2. Zarząd może odmówić przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia w przypadku gdy
zainteresowany:
a) postępuje w sposób sprzeczny z postanowieniami regulaminu ogrodu oraz celami
Stowarzyszenia,
b) nie wywiązuje się z obowiązków płatniczych związanych z użytkowaniem działki lub
pokrywaniem kosztów wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych na terenie ogrodu.
3. Uchwała zarządu dotycząca przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia powinna być podjęta w
ciągu 30 dni od dnia złożenia deklaracji członkowskiej. Zarząd niezwłocznie doręcza uchwałę
zainteresowanemu. Uchwała zarządu o przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia jest podstawą
wpisu na listę członków. Uchwała zawierająca odmowę zgody na nabycie członkostwa wymaga
pisemnego uzasadnienia.
4. Za dzień nabycia członkostwa w Stowarzyszeniu uważa się dzień podjęcia przez zarząd uchwały
o wyrażeniu w tej sprawie zgody.
5. Od uchwały zarządu w sprawie odmowy wyrażenia zgody na nabycie członkostwa w
Stowarzyszeniu zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia
Stowarzyszenia w terminie 14 dni od dnia doręczenia zainteresowanemu uchwały zarządu z
uzasadnieniem. Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia podejmuje uchwałę o utrzymaniu w mocy
albo zmianie uchwały Zarządu, o czym zawiadamia Zarząd i odwołującego się. Uchwały Walnego
Zgromadzenia Stowarzyszenia w przedmiocie odwołania od odmowy nabycia członkostwa nie
wymagają uzasadnienia.
6. Zarząd nie może odmówić przyjęcia w poczet członków stowarzyszenia działkowca w
rozumieniu ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz U. z 2014 poz 40) będącego
użytkownikiem działki w tym ROD, który spełnia wymagania statutu stowarzyszenia.
7. Stowarzyszenie ogrodowe udziela działkowcowi informacji w przedmiocie nabycia członkostwa
w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia pisemnego wniosku. Bezskuteczny upływ tego terminu jest
równoznaczny z przyjęciem w poczet członków stowarzyszenia ogrodowego.
§ 10
Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu następuje:
1. Z chwilą złożenia wniosku członka o wykreślenie z listy członków Stowarzyszenia,
2. W związku z podjęciem przez Zarząd uchwały o utracie członkostwa w Stowarzyszeniu, wobec
nie wypełniania przez członka jego obowiązków statutowych.
3. Przed podjęciem uchwały o utracie członkostwa w Stowarzyszeniu zarząd wzywa członka do
wypełnienia obowiązków, w szczególności do usunięcia w wyznaczonym terminie uchybień w
określonym terminie. W razie bezskutecznego upływu terminu zarząd zawiadamia członka o
terminie posiedzenia zarządu, na którym jego sprawa ma być rozpatrywana oraz umożliwia mu
złożenie wyjaśnień. Brak stawiennictwa członka na posiedzeniu zarządu nie wstrzymuje podjęcia
uchwały. Uchwała zarządu wymaga uzasadnienia. Uchwałę niezwłocznie doręcza się członkowi.
Uchwała zarządu jest podstawą do wykreślenia członka z listy członków.
4. Od uchwały zarządu członkowi przysługuje odwołanie do komisji rozjemczej, złożone w
terminie 14 dni od jej doręczenia.
5. W sprawach nabycia lub utraty członkostwa w stowarzyszeniu ogrodowym zainteresowany może
- po wyczerpaniu postępowania wewnątrzorganizacyjnego - dochodzić swoich praw na drodze
sądowej w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały organu stowarzyszenia ogrodowego.
§ 11
Członkostwo w Stowarzyszeniu wygasa:
1. w razie śmierci członka,
2. w razie rozwiązania Stowarzyszenia.
3. w razie zbycia użytkowanej działki przez jej użytkownika będącego członkiem Stowarzyszenia
lub współmałżonka będącego członkiem Stowarzyszenia w ogrodzie prowadzonym przez
Stowarzyszenie Ogrodowe im. K. Marcinkowskiego
§ 12
Do nabycia, utraty i wygaśnięcia członkostwa w odniesieniu do członków wspierających, przepisy
§ 9, 10 i 11 statutu stosuje się odpowiednio, przy czym fakt zainteresowania uzyskaniem statusu
członka wspierającego, należy uwidocznić w deklaracji członkowskiej.
§ 13
Członków honorowych może przyjąć Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia w drodze uchwały, na
podstawie pisemnego wniosku co najmniej 10 członków Stowarzyszenia. Członkowie honorowi są
zwolnieni ze składek członkowskich.
ROZDZIAŁ IV
Prawa i obowiązki członków zwyczajnych, członków wspierających i członków honorowych
§ 14
Członek zwyczajny ma prawo:
1. uczestniczyć z prawem głosu w Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia,
2. wybierać i być wybieranym do organów Stowarzyszenia,
3. występować z wnioskami i postulatami do organów Stowarzyszenia,
4. zwracać się
do organów Stowarzyszenia o ochronę swoich interesów w zakresie członkostwa w
Stowarzyszeniu,
5. być obecnym, zabierać głos i składać wyjaśnienia na posiedzeniach Zarządu i Komisji
Rozjemczej w części dotyczącej podejmowania decyzji w jego sprawie,
6. korzystać z majątku Stowarzyszenia na zasadach określonych statutem, regulaminami i
uchwałami organów Stowarzyszenia.
§ 15
Członek zwyczajny zobowiązany jest:
1. realizować cele i zadania Stowarzyszenia,
2. przestrzegać przepisów powszechnie obowiązującego prawa, postanowień statutu, regulaminów i
uchwał organów Stowarzyszenia oraz zasad współżycia społecznego,
3. uiszczać w terminie składki członkowskie i inne opłaty uchwalone przez Walne Zgromadzenie
Stowarzyszenia, a przypadku zwłoki - również obowiązujące odsetki ustawowe,
4. otaczać opieką mienie Stowarzyszenia,
5. szanować mienie innych członków Stowarzyszenia,
6. informować osoby wprowadzane przez siebie na teren ogrodu o zasadach korzystania z ogrodu i
odpowiadać za zachowanie się tych osób,
7. zwracać uwagę innym członkom oraz osobom trzecim w przypadku zachowywania się przez nich
w sposób niezgodny z zasadami współżycia społecznego lub w inny sposób szkodliwy z punktu
widzenia celu realizowanego przez Stowarzyszenie.
8. Aktualizować dane osobowe i adresy do korespondencji,
9. brać czynny udział w pracach i przedsięwzięciach Stowarzyszenia,
10. nie prowadzić na terenie ogrodów działkowych jakiejkolwiek działalności niezgodnej z celem i
zadaniami Stowarzyszenia.
11. ponosi odpowiedzialność materialną za wyrządzone przez siebie oraz osoby zaproszone szkody
na terenie ogrodu lub w majątku Stowarzyszenia.
§ 16
1. W przypadku naruszenia obowiązków członka zarząd może nałożyć na niego karę porządkową.
2. Karami porządkowymi są:
a) upomnienie,
b) nagana,
c) nagana z ostrzeżeniem.
3. Rodzaj kary porządkowej zależy od stopnia przewinienia.
4. Przed zastosowaniem kary porządkowej zarząd wzywa pisemnie członka do wyjaśnienia w
wyznaczonym terminie stwierdzonych uchybień.
5. Nałożenie kary porządkowej następuje w drodze uchwały Zarządu z uzasadnieniem. Uchwałę
doręcza się niezwłocznie członkowi.
6. Przed podjęciem uchwały o nałożeniu kary porządkowej Zarząd obowiązany jest zawiadomić
członka z 14 - dniowym wyprzedzeniem o terminie posiedzenia zarządu, na którym ma być
rozpatrywana jego sprawa oraz umożliwić mu złożenie wyjaśnień. Niestawiennictwo członka
prawidłowo powiadomionego nie wstrzymuje podjęcia uchwały.
7. Od uchwały Zarządu o nałożeniu kary porządkowej członkowi przysługuje odwołanie do
Komisji Rozjemczej w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały zarządu.
8. W przypadku wyrządzenia przez członka szkody materialnej na terenie ogrodu lub w majątku
Stowarzyszenia, wielkość szkody i zakres odpowiedzialności członka oraz termin wniesienia
rekompensaty finansowej lub naprawy szkody w inny sposób, określa Zarząd podejmując w tej
sprawie uchwałę. Do postępowania odwoławczego w tym zakresie § 16 ustęp 4, 5, 6, 7 stosuje się
odpowiednio.
§ 17
Członek wspierający ma prawo uczestniczyć w Walnych Zgromadzeniach Stowarzyszenia, z
głosem doradczym, bez prawa do głosowania.
§ 18
Członek wspierający jest zobowiązany do:
1. Przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał organów Stowarzyszenia,
2. Godnego reprezentowania Stowarzyszenia,
3. Działania w interesie Stowarzyszenia i jego członków,
4. Wywiązywania się z zadeklarowanej formy wsparcia i terminowego uiszczania zadeklarowanej
pomocy finansowej lub rzeczowej w każdym roku członkostwa, przy czym minimalna roczna
pomoc finansowa lub rzeczowa nie może być mniejsza od składki członkowskiej ustalanej przez
Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.
§ 19
Członek honorowy ma prawo:
1. Uczestniczenia w Walnych Zgromadzeniach Stowarzyszenia, z głosem doradczym, bez prawa do
głosowania. Zapis powyższy nie obowiązuje członków honorowych, którzy są jednocześnie
członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia.
2. Zgłaszania opinii, wniosków i postulatów
3. Udziału w festynach i innych imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie
4. Korzystania z obiektów i urządzeń będących własnością Stowarzyszenia.
5. Pozyskiwania zwolenników oraz członków wspierających i inne organizacje mogące wspierać
Stowarzyszenie.
§ 20
Członek honorowy zobowiązany jest do:
1. Przestrzegania statutu, uchwał i regulaminów Stowarzyszenia.
2. Uczestnictwa w uroczystych i jubileuszowych zebraniach Stowarzyszenia oraz godnego
reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz.
ROZDZIAŁ V
Organy Stowarzyszenia
§ 21
Najwyższym organem Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia. W sprawach, w
których statut nie przewiduje właściwości innych organów Stowarzyszenia, kompetencje należą do
Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia.
§ 22
1. Zarząd Stowarzyszenia, Komisja Rewizyjna i Komisja Rozjemcza stanowią organy, których
członków wybiera się w wyborach powszechnych, bezpośrednich, przeprowadzonych w
głosowaniu jawnym. Za wybrane uważa się osoby, które uzyskały największą ilość głosów. Tryb
przeprowadzenia wyborów określa uchwała Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia.
2. Czynne i bierne prawo wyborcze do organów Stowarzyszenia przysługuje każdemu członkowi
Stowarzyszenia, posiadającemu pełną zdolność do czynności prawnych.
3. Każdy członek korzystający z czynnego i biernego prawa wyborczego ma jeden głos.
4. Bezpośrednio po zakończeniu Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia, na którym
przeprowadzono wybory członków do organów Stowarzyszenia, wymienione organy wybierają ze
swego grona:
a) w zarządzie – prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika;
b) w komisji rewizyjnej – przewodniczącego;
c) w komisji rozjemczej – przewodniczącego.
§ 23
Członek organu Stowarzyszenia może być w każdym czasie odwołany z pełnionej funkcji przez
Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia. Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia może dokonać
odwołania członka organu stowarzyszenia na pisemny wniosek organu Stowarzyszenia lub na
pisemny wniosek złożony przez co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia.
§ 24
1. Kadencja organów Stowarzyszenia trwa cztery lata.
2. Mandat członka organu wygasa z dniem:
a. odbycia Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia, które dokonało wyboru danego nowego organu
Stowarzyszenia.
b. odwołania z pełnionej funkcji przez Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia,
c. rezygnacji z funkcji złożone zarządowi stowarzyszenia,
d. utraty członkostwa w Stowarzyszeniu,
e. wygaśnięcia członkostwa w Stowarzyszeniu,
f. utraty pełnej zdolności do czynności prawnych członka organu.
g. śmierci członka organu.
3. W przypadku wygaśnięcia mandatów członków organu z wyboru, dokonuje się wyborów
uzupełniających na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia. Do wyborów
uzupełniających stosuje się odpowiednio Rozdz. 5 § 22 Statutu.
4. Nie można być członkiem więcej niż jednego organu Stowarzyszenia.
5. W skład organów Stowarzyszenia nie mogą wchodzić członkowie będący dla siebie krewnymi,
małżonkami, lub w innym stosunku rodzinnym.
§ 25
1. Członek organu Stowarzyszenia wykonuje swoją funkcję osobiście, z zachowaniem najwyższej
staranności, zgodnie z powszechnie obowiązującym prawem, statutem, regulaminami i uchwałami
Stowarzyszenia.
2. Członek organu z wyboru odpowiada wobec Stowarzyszenia za działania niezgodne z prawem,
statutem, regulaminami i uchwałami organów Stowarzyszenia oraz za zaniechania związane z
pełnioną funkcją.
§ 26
1. Decyzje organów Stowarzyszenia podejmowane są w formie uchwał, w głosowaniu jawnym.
2. Uchwały organów Stowarzyszenia podejmowane są bezwzględną większością głosów przy
obecności ponad połowy liczby członków organu, chyba, że Statut Stowarzyszenia stanowi inaczej.
3. Uchwały podjęte zgodnie z wymogami niniejszego statutu obowiązują wszystkich członków oraz
członków wspierających, a w sprawach dotyczących zarządzania ogrodem są obowiązujące także
dla użytkowników działek, którzy nie przystąpią do Stowarzyszenia.
§ 27
Pisma kierowane do członków zwyczajnych, członków wspierających oraz członków honorowych,
a także użytkowników działek nie będących członkami Stowarzyszenia, przez organy
Stowarzyszenia, doręczane są listem poleconym lub za pokwitowaniem odbioru, na ostatnio
wskazany adres korespondencyjny bądź doręcza się je adresatowi pisma osobiście.
§ 28
Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia
1. Wyróżnia się Walne Zgromadzenia Stowarzyszenia:
a) sprawozdawcze,
b) sprawozdawczo – wyborcze
c) nadzwyczajne.
2. Walne Zgromadzenie Zwyczajne sprawozdawcze odbywa się raz w roku, nie później niż do 31
maja każdego roku.
3. Walne Zgromadzenie Sprawozdawczo-Wyborcze odbywa się co cztery lata, nie później niż do 31
maja.
4. Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia Nadzwyczajne może być zwołane w każdym czasie.
5. Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia uchwala Regulamin Ogrodu.
§ 29
1. Przedmiotem obrad Walnego Zgromadzenia sprawozdawczego jest:
a) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego i gospodarczego Zarządu za rok
sprawozdawczy,
b) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Komisji Rewizyjnej z działalności w roku
sprawozdawczym,
c) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Komisji Rozjemczej z działalności w roku
sprawozdawczym,
d) dokonanie oceny działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Komisji Rozjemczej za rok
sprawozdawczy oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium,
e) uchwalenie planu finansowego i gospodarczego na kolejny rok sprawozdawczy,
f) ustalenie wysokości składki członkowskiej i innych opłat na rzecz ogrodu na kolejny rok
sprawozdawczy,
g) podejmowanie uchwał dotyczących funkcjonowania Stowarzyszenia ogrodowego.
2. Nieudzielanie absolutorium Zarządowi, zobowiązuje Zarząd do zwołania Walnego
Nadzwyczajnego Zgromadzenia Stowarzyszenia w terminie 3 miesięcy, celem dokonania wyborów
nowych władz Stowarzyszenia. Zarząd, któremu nie udzielono absolutorium, pełni swoją funkcję
do czasu wyborów nowych władz.
§ 30
Przedmiotem obrad Walnego Zgromadzenia Sprawozdawczego Wyborczego jest, poza
kompetencjami ujętymi w Rozdz.5 § 29, wybór członków
organów Stowarzyszenia.
§ 31
Przedmiotem obrad Walnego Zgromadzenia Nadzwyczajnego są sprawy zgłoszone przez
wnioskujący organ Stowarzyszenia (uchwała), lub wniosek pisemny złożony do Zarządu przez co
najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia.
§ 32
1. Zarząd jest zobowiązany zwołać walne zgromadzenie w terminach określonych w par. 28 statutu
oraz terminie 14 dni od daty otrzymania żądania przeprowadzenia walnego zgromadzenia
nadzwyczajnego przez podmioty określone w § 31 statutu.
2. W przypadku, gdy zarząd nie zwoła walnego zgromadzenia w terminie określonym w Rozdz.5 §
28 statutu lub w terminie 14 dni od dnia złożenia żądania przez podmioty określone w § 31 statutu,
prawo i obowiązek zwołania walnego zebrania przysługuje Komisji Rewizyjnej.
§ 33
1. Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia zwołuje się w siedzibie Stowarzyszenia lub w ustalonym
innym miejscu.
2. Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia w pierwszym terminie jest prawomocne przy obecności
ponad połowy członków Stowarzyszenia.
3. W przypadku obecności na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia mniej niż połowy członków
Stowarzyszenia musi się ono odbyć się w drugim terminie, po upływie co najmniej 30 minut po
godzinie podanej w pierwszym terminie, jeżeli w zawiadomieniu podano taką możliwość i
pouczono członków Stowarzyszenia, że uchwały podjęte w drugim terminie są ważne i obowiązują
wszystkich członków. Walne Zgromadzenie w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu
liczbę obecnych członków.
4. Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia otwiera Prezes Zarządu Stowarzyszenia, a w razie jego
nieobecności Wiceprezes lub upoważniony członek Zarządu. Następnie spośród osób uprawnionych
do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia, wybiera się przewodniczącego oraz
sekretarza Zgromadzenia. Przewodniczący przeprowadza zebranie zgodnie z uchwalonym
porządkiem obrad i regulaminem.
5. Z przebiegu walnego zgromadzenia sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący oraz
sekretarz zebrania. Do protokołu dołącza się uchwały i listę obecności uczestników walnego
zgromadzenia.
§ 34
Członek Stowarzyszenia może uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia osobiście
lub przez pisemnie ustanowionego pełnomocnika. Wnioski o charakterze porządkowym mogą być
uchwalone, mimo że nie były umieszczone w porządku obrad.
§ 35
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Sprawozdawczego należy w szczególności:
1. Uchwalenie Statutu Stowarzyszenia lub jego zmiany,
2. Uchwalenie regulaminów działania Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Komisji Rozjemczej.
3. Uchwalenie regulaminu rodzinnego ogrodu działkowego i jego zmiany. Uchwała Walnego
Zgromadzenia w tym przedmiocie podejmowana jest bezwzględną większością głosów, w
obecności członków w ilości wskazanej w § 33 ustęp 2 lub 3 Statutu. Zmiany w regulaminie
dokonywane mogą być na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub członków Stowarzyszenia.
4. Dokonanie oceny działalności Zarządu za okres sprawozdawczy na podstawie przedstawionego
sprawozdania Zarządu.
5. Rozpatrzenie sprawozdania i wniosków Komisji Rewizyjnej dotyczących działalności Zarządu w
okresie sprawozdawczym,
6. Rozpatrzenie sprawozdania Komisji Rozjemczej i jej wniosków,
7. Zatwierdzenie, na wniosek Komisji Rewizyjnej, sprawozdania z działalności Zarządu oraz
sprawozdania finansowego Stowarzyszenia,
8. Uchwalanie rocznych planów pracy i preliminarzy finansowych Stowarzyszenia,
9. Ustalanie wysokości składki członkowskiej,
10. Ustalanie zasad wnoszenia i wysokości wpisowego uiszczanego przez osoby przyjmowane w
poczet członków zwyczajnych,
11. Ustalanie wysokości opłaty ogrodowej,
12. Podjęcie uchwały w sprawie wykonywania prac na potrzeby ogrodu działkowego,
13. Podjęcie oddzielnej uchwały w sprawie każdego zadania inwestycyjnego lub remontowego w
ogrodzie działkowym ze wskazaniem udziału członków zwyczajnych w pracach na ten cel,
14. Dokonywanie wyborów uzupełniających do organów Stowarzyszenia,
15. Nadanie członkostwa honorowego Stowarzyszenia,
16. Podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do innych organizacji,
17. Podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku,
18. Podejmowanie uchwał w przypadkach określonych niniejszym Statutem oraz w innych
sprawach niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych organów.
Zarząd
§ 36
1. Zarząd prowadzi sprawy i kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, reprezentuje go na
zewnątrz według zasad określonych w niniejszym statucie i ponosi odpowiedzialność przed
Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia. Liczbę członków Zarządu ustala Walne Zgromadzenie
Stowarzyszenia.
2. Zarząd składa się od trzech do dziesięciu osób, wybieranych przez Walne Zgromadzenie
Stowarzyszenia. W przypadku Zarządu trzyosobowego, Zarząd składa się z Prezesa, jego Zastępcy
oraz Skarbnika. W przypadku Zarządu składającego się z czterech lub więcej osób, Zarząd składa
się Prezesa, jego Zastępcy, Skarbnika, Sekretarzą oraz członków Zarządu.
3. W trakcie kadencji Zarządu uzupełnienia jego składu w przypadku rezygnacji któregoś z jego
członków bądź wygaśnięcia jego członkostwa może dokonywać zarząd uchwałą i ma obowiązek
poddać wybór do akceptacji na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia. W przypadku
braku akceptacji Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia wybranego przez zarząd członka, Walne
Zgromadzenie Stowarzyszenia wybiera spośród obecnych kolejnego członka zarządu.
4. W przypadku, gdy Prezes nie może pełnić swojej funkcji, wówczas jego funkcję przejmuje
Wiceprezes, który pełni tą funkcję do czasu zwołania Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia.
§ 37
Do kompetencji Zarządu należą w szczególności następujące działania:
1. Przyjmowanie w poczet Stowarzyszenia nowych członków.
2. Przydział działek, na zasadach określonych w § 44.
3. Zwoływanie walnego zgromadzenia stowarzyszenia.
4. Reprezentowanie Stowarzyszenia w kontaktach z organami administracji publicznej w sprawach
administracyjnych i podatkowych, a także w postępowaniach przed sądami powszechnymi.
5. Zawieranie umów z podmiotami zewnętrznymi, związanych z bieżącym działaniem
Stowarzyszenia.
6. Prowadzenie ewidencji działek i osób posiadających prawo do ich użytkowania w formie
papierowej lub elektronicznej. Ewidencja przechowywana jest na terenie działek, każdemu
działkowcowi przysługuje w każdej chwili dostęp do ewidencji dotyczącej jego działki. Każdy
działkowiec ma obowiązek na bieżąco aktualizować dane w niej zawarte.
7. Realizacja uchwał walnego zgromadzenia.
8. Składanie walnemu zgromadzeniu sprawozdania z działalności zarządu oraz sprawozdania
finansowego stowarzyszenia
9. Koordynowanie komisji zadaniowych powołanych do prowadzenia powierzonych im
obowiązków.
10. Utrzymywanie w należytym stanie ogólnych terenów, urządzeń i obiektów ogrodu działkowego.
11. Opracowywanie planów oraz realizacja inwestycji i remontów.
12. Gospodarowanie środkami finansowymi w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i
preliminarzem finansowym uchwalonym przez walne zgromadzenie.
13. Pobieranie składek członkowskich, opłat uchwalonych przez walne zgromadzenie oraz innych
należności.
14. Terminowe regulowanie zobowiązań Stowarzyszenia
15. Ewidencja zawiera w szczególności następujące dane:
a) Numer porządkowy działki
b) Powierzchnię działki
c) Imię, nazwisko oraz miejsce zamieszkania osoby, lub osób którym przysługuje tytuł prawny do
działki
d) Rodzaj tytułu prawnego wraz z datą jego wystawienia i numerem porządkowym.
e) Numer telefonu kontaktowego.
16. Przygotowanie na walne zgromadzenie dokumentacji potrzebnej do jego przeprowadzenia, a w
szczególności
a) Planu gospodarczego,
b) Sprawozdania ze swojej działalności,
c) Planu remontów i inwestycji,
d) Planowanych wysokości opłat ogrodowych,
e) Sprawozdania z wydatkowania środków uzyskanych z wpłat od działkowców, a także z innych
źródeł.
§ 38
1. Zarząd prowadzi sprawy Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującym prawem, statutem,
regulaminami oraz uchwałami Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia i innych organów
Stowarzyszenia, realizując cel i zadania Stowarzyszenia oraz stojąc na straży jego interesu. W
szczególności zarząd realizuje roczne plany gospodarcze oraz inne uchwały Walnego
Zgromadzenia Stowarzyszenia, wyznaczające zarządowi zadania do wykonania.
2. Zarząd dokonuje wydatków oraz zaciąga zobowiązania o charakterze finansowym i majątkowym
wyłącznie na podstawie i w zakresie określonym uchwałami Walnych Zgromadzeń Stowarzyszenia.
3. Do zaciągania zobowiązań o charakterze majątkowym w imieniu Stowarzyszenia oraz składania
oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia upoważnieni są Prezes i inny członek zarządu łącznie.
§ 39
1. Komisja Rewizyjna, może złożyć pisemny wniosek do Zarządu, o odwołanie lub czasowe
zawieszenie, członka Zarządu w przypadku rażącego naruszenia prawa, lub bezczynności .
2. Uchwałę o zawieszeniu podejmuje Zarząd. Uchwała Zarządu wymaga pisemnego uzasadnienia.
3. W przypadku podjęcia uchwały o zawieszeniu członka Zarządu, Zarząd, na wniosek Komisji
Rewizyjnej ma obowiązek zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.
§ 40
Zarząd podejmuje uchwały na posiedzeniach odbywanych zgodnie z ustalonym terminarzem, na
posiedzeniach zwoływanych przez Prezesa Zarządu z jego inicjatywy, a także na posiedzeniach
zwoływanych na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków zarządu lub na żądanie Komisji
Rewizyjnej. Obradom Zarządu przewodniczy Prezes. Uchwały podpisuje co najmniej dwóch
członków Zarządu, którzy brali udział w głosowaniu.
§ 41
1. Pracą zarządu kieruje Prezes. W zastępstwie Prezesa działa Wiceprezes.
2. Zarząd przedstawia regulamin pracy Zarządu, w którym określa w szczególności wewnętrzny
podział zadań pomiędzy członków Zarządu, tryb zwoływania i odbywania posiedzeń, zasady
przechowywania dokumentacji. Regulamin Zarządu wymaga zatwierdzenia Uchwałą.
Komisja rewizyjna
§ 42
1. Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala Walne Zgromadzenie w liczbie od dwóch do pięciu
członków. Członków Komisji Rewizyjnej wybiera Walne
Zgromadzenie.
2. Komisja Rewizyjna sprawuje stały nadzór nad Stowarzyszeniem we wszystkich dziedzinach jego
działalności.
3. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby będące członkami Zarządu lub pozostające z
członkiem Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu
zatrudnienia
4. Do zakresu jej działania zalicza się w szczególności:
a) kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,
b) pisemna ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
c) pisemne występowanie do Zarządu z wnioskami i zaleceniami wynikającymi z
przeprowadzonych kontroli,
d) pisemne zgłaszanie Zarządowi umotywowanych wniosków o uchylenie uchwał zarządu
sprzecznych z postanowieniami prawa, statutu lub uchwałami organów Stowarzyszenia,
e) pisemne wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w
przypadku rażącego naruszenia prawa, lub bezczynności.
f) prawo do pisemnego żądania zwołania posiedzenia zarządu lub zwoływania nadzwyczajnego
walnego zgromadzenia w przypadku stwierdzenia rażących nieprawidłowości w działaniu zarządu
lub nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków,
g) składanie podczas walnego zgromadzeń pisemnych sprawozdań ze swej działalności,
h) wykonanie kontroli sprawozdania gospodarczego zarządu i przedstawienie wyników tego
sprawozdania Walnemu Zgromadzeniu Stowarzyszenia.
i) przedstawienie Walnemu Zgromadzeniu Stowarzyszenia sprawozdania ze swojej działalności w
roku sprawozdawczym.
5. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku
sprawozdawczym.
6. Komisja Rewizyjna przedstawia regulamin własnego działania, w którym określa w
szczególności, tryb zwoływania i odbywania posiedzeń oraz zasady przechowywania dokumentacji.
7. 3. W trakcie kadencji Komisji Rewizyjnej uzupełnienia jej składu w przypadku rezygnacji
któregoś z jego członków bądź wygaśnięcia jego członkostwa może dokonywać Walne
Zgromadzenie Stowarzyszenia.
Komisja Rozjemcza
§ 43
1. Liczbę członków Komisji Rozjemczej ustala Walne Zgromadzenie w liczbie od dwóch do pięciu
członków. Członków Komisji Rozjemczej wybiera Walne Zgromadzenie.
2. Członkami Komisji Rozjemczej nie mogą być osoby będące członkami Zarządu lub pozostające
z członkiem Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu
zatrudnienia
3. Do kompetencji Komisji Rozjemczej należy rozpoznawanie skarg i odwołań członków
Stowarzyszenia w sprawach:
a) utraty członkostwa,
b) Nałożenia kar porządkowych i postępowań określonych w § 15 pkt. 7 i 8 Statutu.
c) Rozpatrzenie pisemnych wniosków dotyczących sporów, pomiędzy członkami Stowarzyszenia.
4. Skargi rozpatrywane są przez Komisję Rozjemczą, na posiedzeniach.
5. Odwołanie od orzeczeń Komisji Rozjemczej:
a) dotyczące skarg utraty członkostwa są rozpatrywane przez Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.
b) dotyczące nałożenia kar porządkowych i postępowań określonych w § 15 pkt. 7 i 8 Statutu są
rozpatrywane przez Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.
c) dotyczące rozpatrzenia pisemnych wniosków na temat sporów, pomiędzy członkami |
Stowarzyszenia są rozpatrywane przez Zarząd Stowarzyszenia.
6. Komisja rozjemcza przeprowadza także postępowania mediacyjne i rozstrzygające w sporach
pomiędzy członkami wspólnoty ogrodowej.
7. Komisja Rozjemcza przedstawia regulamin postępowania odwoławczego i mediacyjnego, w
którym określa szczegółowy tryb postępowania oraz zasady przechowywania dokumentacji
postępowań.
8. 3. W trakcie kadencji Komisji Rozjemczej uzupełnienia jej składu w przypadku rezygnacji
któregoś z jej członków bądź wygaśnięcia jego członkostwa może dokonywać Walne
Zgromadzenie Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ VI
Przydział działki
§ 44
1. Ustanowienie prawa do działki następuje na podstawie umowy dzierżawy działkowej.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, zawierana jest pomiędzy Stowarzyszeniem działającym poprzez
Zarząd Stowarzyszenia a osobą fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych.
Umowa może być również zawarta z małżonkiem działkowca, jeżeli żąda ustanowienia prawa do
działki wspólnie ze swoim współmałżonkiem. Umowa nie może być zawarta w celu ustanowienia
prawa do więcej niż jednej działki.
3. Przy ustanowieniu prawa do działki uwzględnia się w szczególności ustawowe funkcje
Rodzinnych Ogrodów Działkowych i działki, a także miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o
działkę.
4. Przez umowę dzierżawy działkowej stowarzyszenie ogrodowe zobowiązuje się oddać
działkowcowi działkę na czas nieoznaczony do używania i pobierania z niej pożytków, a
działkowiec zobowiązuje się używać działkę zgodnie z jej przeznaczeniem, przestrzegać
regulaminu oraz uiszczać opłaty ogrodowe.
5. Umowa, o której mowa w § 44 ust. 1, może określać wysokość czynszu albo sposób ustalenia
wysokości czynszu oraz termin jego płatności, wyłącznie w przypadku gdy Stowarzyszenie
ogrodowe jest zobowiązane do uiszczania na rzecz właściciela gruntu opłat z tytułu użytkowania
albo użytkowania wieczystego nieruchomości zajmowanej przez Rodzinny Ogród Działkowy.
6. Umowę, o której mowa w § 44 ust. 1, zawiera się w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
§ 45
1. Stowarzyszenie może oddać działkę w bezpłatne użytkowanie instytucjom prowadzącym
działalność społeczną, oświatową, kulturalną, wychowawczą, rehabilitacyjną, dobroczynną lub
opieki społecznej
2. Decyzję o przyznaniu w użytkowanie działki instytucjom wymienionym w §45 ust. 1 podejmuje
Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.
3. Instytucje wymienione w §45 ust.1 muszą posiadać w swoich statutach cele wymienione w §7
niniejszego statutu.
4. Instytucje wymienione w § 45 ust.1 zobowiązane są przestrzegać regulaminu Stowarzyszenia i
innych przepisów porządkowych przez nie ustanowionych.
5. Instytucje którym przyznano działkę muszą składać corocznie (do 7dni od doręczenia ogłoszenia
o terminie Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia) sprawozdania z działań prowadzonych na
działce, zgodnych z §45 ust.1. Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia weryfikuje czy wypełniają one
zadania przed nimi postawione.
6. Jeżeli instytucja której przydzielono działkę narusza przepisy niniejszego statutu, lub regulaminu,
lub innych przepisów prawa, Stowarzyszenie wzywa ją do poprawienia swojego działania w ciągu
14 dni. Jeżeli powyższe nie skutkuje Stowarzyszenie wypowiada umowę z 30 dniowym terminem
wypowiedzenia.
7. Instytucje wymienione w § 45 ust.1 nie mogą bez zgody Stowarzyszenia udostępniać działki
innemu podmiotowi.
§ 46
1. Prawo do działki wygasa z chwilą;
a) rozwiązania umowy za zgodą obu stron albo upływu terminu wypowiedzenia,
b) śmierci działkowca,
c) likwidacji ogrodu, lub jego części, na której znajduje się działka,
d) wypowiedzenia umowy dzierżawy przez Stowarzyszenie, z powodu rażącego naruszenia
przepisów ustawy o ogrodach działkowych, regulaminu, lub innych przepisów porządkowych
określonych przez Stowarzyszenie.
2. Wypowiedzenia dokonuje się w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Wypowiedzenie
musi zawierać uzasadnienie.
3. Działkowiec może wytoczyć powództwo o uznanie wypowiedzenia za bezzasadne na zasadach
określonych w ustawie o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz U . z 2014 poz 40).
4. Czynności związane z wypowiedzeniem prawa do działki oraz stwierdzeniem wygaśnięcia prawa
do działki dokonuje zarząd stowarzyszenia w terminie 30 od dnia wygaśnięcia prawa, dokonując
jednocześnie stosowanych zmian w ewidencji działek.
§ 47
Majątek i fundusze
1. Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich i wpisowego, w wysokości
ustalonej przez Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia oraz darowizn, spadków, zapisów, dochodów
z majątku Stowarzyszenia, z ofiarności publicznej, dotacji celowych z budżetu gminy i innych
źródeł.
2. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości, w szczególności, środki
finansowe i prawa majątkowe, pochodzące lub nabyte ze źródeł, o których mowa w § 47 ust.1.
3. Wszelkie nadwyżki finansowe przeznaczane są na działalność statutową.
§ 48
Funduszami Stowarzyszenia są:
1. fundusz statutowy,
2. fundusz rozwoju .
3. fundusz oświatowy
4. fundusz rozrachunkowy
§ 49
1. Fundusz statutowy tworzony jest:
a) ze składek członkowskich i wpisowego,
b) z darowizn, zapisów, dochodów ofiarności publicznej,
c) dochodów z majątku stowarzyszenia,
d) z opłat ogrodowych
e) z dotacji celowych z budżetu gminy, funduszy uzyskiwanych z Unii Europejskiej, lub innych.
2. Fundusz statutowy przeznaczony jest na bieżącą działalność Stowarzyszenia, w tym na
utrzymanie jego organów.
3. Fundusz rozwoju tworzony jest z wpłat członków Stowarzyszenia, których wysokość, termin i
cel przeznaczenia określa uchwała Walne Zgromadzenia Stowarzyszenia.
4. Fundusz rozwoju może być przeznaczony wyłącznie na: modernizację i remonty urządzeń w
ogrodzie służących zaspokajaniu potrzeb członków, nowe inwestycje w ogrodzie.
5. Rodzaj, termin i wartość wydatków dokonywanych z funduszu rozwoju określa uchwała Walne
Zgromadzenia Stowarzyszenia.
6. Fundusz oświatowy przeznaczony jest na prowadzenie działalności charytatywnej, opiekuńczej,
rekreacyjnej, oraz do realizacji celów statutowych.
7. Fundusz rozrachunkowy przeznaczony jest do regulowania bieżących opłat za wywóz odpadów
komunalnych, energii a także innych rozrachunków.
§ 50
1. Wszyscy działkowcy użytkujący działkę w ogrodzie zarządzanym przez Stowarzyszenie są
zobowiązani do uczestniczenia w pokrywaniu kosztów funkcjonowania Rodzinnego Ogrodu
Działkowego w częściach przypadających na ich działkę, poprzez uiszczanie opłaty ogrodowej.
2. Roczne opłaty ogrodowe składają się z następujących części składowych:
a) wydatki na inwestycje, remonty i bieżącą konserwację infrastruktury ogrodowej;
b) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej terenu
wspólnego i infrastruktury ogrodowej;
c) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publiczno-prawne;
d) wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
e) wydatki związane z zarządzaniem Rodzinnym Ogrodem Działkowym.
3.Wysokość opłat ogrodowych ustalana jest uchwałą na corocznym Walnym Zgromadzeniu
Stowarzyszenia.
4. O wysokości opłat i terminach ich wnoszenia Stowarzyszenie dodatkowo informuje wszystkich
działkowców poprzez wywieszenie stosownej informacji na tablicach ogłoszeń ,i na stronie
internetowej.
5. Opłaty ogrodowe uiszczane są na konto bankowe, lub wpłacane Skarbnikowi lub zatrudnionemu
do tego celu kasjerowi.
6. W terminie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia informacji o wysokości opłat działkowiec ma prawo
zakwestionować zmianę wysokości opłat. Do czasu uprawomocnienia się orzeczenia sądu
kończącego postępowanie w tej sprawie, działkowiec obowiązany jest wnosić opłaty w
dotychczasowej wysokości.
§ 51
1. Zarząd opracowuje projekt planu gospodarczego na dany rok, który obejmuje plan wydatków na
bieżącą działalność Stowarzyszenia, pokrywanych z funduszu statutowego. Plan gospodarczy może
również zawierać plan wydatków na modernizację, remonty i inwestycje w ogrodzie, pokrywanych
z funduszu rozwoju.
2. Plan gospodarczy uchwala Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia. Do czasu uchwalenia planu
gospodarczego przez Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia, Zarząd dokonuje wydatków na
podstawie jego projektu (prowizorium finansowo-gospodarcze).
3. Wydatkowanie środków z funduszu rozwoju dozwolone jest wyłącznie na podstawie uchwały
Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia.
§ 52
1. Gromadzenie i przechowywanie środków finansowych Stowarzyszenia odbywa się na koncie
bankowym.
2. Wpłaty członków na rzecz Stowarzyszenia dokonywane są na konto bankowe Stowarzyszenia
lub bezpośrednio do skarbnika lub zatrudnionemu do tego celu kasjerowi.
3. W przypadku nie dokonania wpłaty przez użytkownika działki w wymaganym terminie, Zarząd
może naliczyć odsetki za zwłokę licząc od dnia następnego po ustalonym terminie.
ROZDZIAŁ VII
Rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 53
1. Podstawą podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia stanowią w szczególności przyczyny
określone przepisami prawa oraz niemożność realizacji celów Stowarzyszenia.
2. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia
większością 2/3 głosów oddanych w obecności co najmniej połowy członków. W uchwale o
rozwiązaniu należy obligatoryjnie wskazać likwidatorów.
3. Likwidatorzy przeprowadzają czynności likwidacyjne zmierzające do zakończenia działalności i
bytu prawnego Stowarzyszenia, w szczególności likwidatorzy kończą bieżące sprawy
Stowarzyszenia, ściągają wierzytelności, wypełniają zobowiązania i upłynniają majątek
Stowarzyszenia.
4. Likwidatorzy przedkładają do zatwierdzenia Walnemu Zgromadzeniu Stowarzyszenia
sprawozdanie z czynności likwidacyjnych, w którym przedstawiają również propozycję podziału
majątku pozostałego po zakończeniu czynności likwidacyjnych.
5. Po zatwierdzeniu sprawozdania z czynności likwidacyjnych, likwidatorzy składają wniosek o
wykreślenie Stowarzyszenia z rejestru.
ROZDZIAŁ VIII
Zmiana statutu i postanowienia końcowe
§ 54
Zmiany statutu albo uchwalenie nowego statutu Stowarzyszenia wymagają uchwały Walnego
Zgromadzenia Stowarzyszenia, podjętej większością 2/3 głosów oddanych w obecności co najmniej
połowy członków Stowarzyszenia.
§ 55
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia, z mocą
obowiązującą od dnia rejestracji dokonanej przez KRS Sąd Rejonowy w Poznaniu.